Twiplomacy 1

Twiplomacy 2015: Twitter este canalul ales pentru diplomatie digitala

Twiplomacy 2015, singurul studiu anual la nivel mondial al prezenței și activității pe Twitter a șefilor de stat și de guvern, a miniștriilor de externe și instituțiilor acestora, a fost lansat astăzi.

La fel ca anul trecut, am contribuit la realizarea acestui studiu, fiind responsabile de rapoartele generale de țară pentru România și Republica Moldova și de rapoartele individuale pentru toate conturile naționale selectate.

Twioplomacy 2015

Studiul din acest an a analizat 669 de conturi guvernamentale din 166 de țări și evidențiază faptul că 86% din cele 193 guverne membre ale Națiunilor Unite (ONU) au o prezență pe Twitter. Doar 27 de țări nu au nicio prezență pe Twitter, în principal din Africa și zona Pacificului.

Twiplomacy 2015 arată încă o dată faptul că social media a devenit un instrument de comunicare esențial pentru guverne, iar Twitter este canalul ales pentru diplomație digitală. De fapt, inclusiv diferențele din lumea reală sunt transpuse pe Twitter și, uneori, ajung să se transforme în conflicte luptate de ambasade și ministere de externe prin hashtag-uri.

Este clar că guvernele depun din ce mai mult efort în comunicarea prin social media, iar cele care alocă mai multe resurse financiare și umane comunicării digitale sunt adesea cele mai eficiente. De exemplu, raportul arată că Președinția Franței @Elysee postează regulat videoclipuri Vine de șase secunde pentru a rezuma vizite de stat, în timp ce președintele Columbiei Juan Manuel Santos @JuanManSantos este unul din conturile care a doptat din timp noua opțiune oferită de Twitter pentru live streaming, Periscop, pe care o folosește pentru a face anunțuri importante live.

“Întotdeauna mă uimește cât de repede guvernele se adapteze la schimbările din social media”, a declarat Matthias Lüfkens, EMEA Digital Practice Leader la Burson-Marsteller și autor al raportului.

Ministerele de externe europene în special au continuat să facă conexiuni reciproce pe Twitter, creând ceea ce poate fi descris cel mai bine ca o “rețea diplomatică virtuală “. Ei pot și trimit mesaje private, care sunt de multe ori mai rapide și mai eficiente decât demersurile diplomatice tradiționale.

Câteva din principalele concluzii ale raportului:

– Președintele American @BarackObama este în continuare cel mai urmărit lider mondial, cu aproape 60 de milioane de fani, dar Papa Francis (@Pontifex) vine în urmă rapid, cu aproape 20 de milioane de fani pe cele nouă conturile ale sale.

Most Followed - Twiplomacy 2015

– Prim-ministrul britanic @Number10gov este cel mai urmărit liderul din UE, cu mai mult de trei milioane de followers.

– Puțini lideri mondiali transmit tweet-uri ei înșiși, însă există și excepții, precum Președintele Estoniei Toomas Henrik Ilves (@IlvesToomas), Președintele Consiliului European @DonaldTusk, ministrul leton de externe @EdgarsRinkevics și Prim-ministrul Norvegiei @Erna_Solberg, care a recunoscut că suferă de dislexie și ocazional face greșeli de ortografie.

– Până pe 24 martie 2015, liderii mondiali au postat împreună 265.3876 tweet-uri, în medie patru tweets în fiecare zi. Doar Președinția Venezuelei (@PresidencialVen) a trimis aproape 60.000 de tweet-uri de când și-a lansat contul, cu o medie de peste 41 de tweet-uri pe zi.

Most active - Twiplomacy 2015

– Președintele Rwandei  @PaulKagame este de departe cel mai conversațional liderul mondial, 86% din tweet-urile sale fiind @ răspunsuri pentru alți utilizatori.

Most conversational - Twiplomacy 2015

– Destul de mulți politicieni folosesc social media în general și Twitter în special doar pe durata campaniilor electorale. Spre exemplu, Președintele Indoneziei Joko Widodo (@Jokowi_do2) a fost foarte activ pe Twitter în timpul campaniei electorale din 2014, dar a abandonat complet contul cu 2,7 milioane de fani de pe 21 august 2014.

– Peste 4100 de  ambasade și ambasadori sunt acum activi pe Twitter, iar lista crește în fiecare zi. Ministerul de Externe al Marii Britanii @ForeignOffice are probabil cea mai mare rețea “twiplomatică” și menține o listă Twitter publică cu 237 ambasadori, ambasade și misiuni diplomatice active pe Twitter. Canada este pe locul al doilea, cu 184 de misiuni și șefii de misiuni pe Twitter, urmată de Ministerul rus de Externe (160), Ministerul Afacerilor Externe polonez (157) și cel al statului Israelul (146).

– Liderii mondiali transmit mesaje pe Twitter în 54 de limbi diferite, iar engleza este de departe lingua franca a diplomației digitale. Cu toate acestea, cele 74 de conturi în limba spaniolă sunt mult mai prolifice, făcând astfel spaniolă limba cea mai utilizată pe Twitter de liderii mondiali.

– Toate cele 669 de conturi au împreună o audiență de 212,283,753 de followers.

Pentru România, raportul identifică următoarele:

– Președintele României Klaus Iohannis @KlausIohannis

@KlausIohannis este contul personal de Twitter al noului Președinte al România, lansat pe 2 septembrie 2014, cu doar câteva luni înainte de alegerile prezidențiale. În timpul campaniei electorale, precum și după alegerea sa pe 24 noiembrie 2014, mesajele transmise pe Twitter au rămas în mare parte generate automat de pe pagina sa de Facebook. Pagina Președintelui, prin intermediul căreia Klaus Iohannis este în prezent cel mai urmărit lider european pe Facebook cu peste 1,5 milioane de fani acumulați în mai puțin de un an este, de asemenea, principalul instrument de comunicare al administrației prezidențiale. Spre deosebire de prezența foarte activă și interactivă de pe Facebook, pe Twitter Președintele a avut puțină activitate directă și doar câteva interacțiuni cu alți utilizatori. Cu toate acestea, @KlausIohannis continuă să atragă followers, lucru care arată un interes considerabil pentru toate mesajele transmise de acest cont.

@KlausIohannis

– Prim-ministrul României Victor Ponta @Victor_Ponta

Prim-ministrul României Victor Ponta și-a lansat contul personal de Twitter pe 27 septembrie 2010, dar până la jumătatea lunii octombrie a anului 2013 mesajele au fost generate în mare parte automat de pe pagina sa de Facebook și de pe blog-ul său. De atunci, contul, administrat de o echipă de comunicare, și-a intensificat treptat utilizarea de imagini, clipuri video și link-uri, precum și nivelul de interacțiune cu alți utilizatori, lideri guvernamentali, misiuni diplomatice în România, jurnaliști etc. Victor_Ponta postează ocazional și mesaje în alte limbi în afară de română. Cu toate acestea, cea mai remarcabilă schimbare în activitatea Primului Ministru a venit cu decizia de a face anunțuri importante pe Twitter înainte de a transmite aceste informații prin orice alt canal oficial de comunicare, contul Victor_Ponta devenind astfel o sursă importantă de breaking news pentru mass-media românească.

@Victor_Ponta

– Guvernul României  @guv_ro

Guvernul român s-a alăturat Twitter în 2009, dar a început să comunice abia pe 20 februarie 2013. Până recent, contul de Twitter al Guvernului a fost conectat la pagina de Facebook și canalul de YouTube ale instituției. În prezent, activitatea pe Twitter este un mix de mesaje, care include posturi ale Guvernului de pe alte platforme digitale, precum și mesaje postate pe Twitter de alte instituții naționale, europene sau mondiale din diverse sectoare, pe care guv_ro le promovează în principal prin retransmiterea lor directă sau prin includerea lor la secțiunea Favorites. Contul anunță regulat transmisiunile live ale sesiunii săptămânale de guvern, comunică live de la evenimente speciale și interacționează în mod frecvent cu alți utilizatori. În ciuda amestecul eterogen de mesaje, cele cele mai utilizate trei hashtag-uri de către guv_ro (# odd15, #datedeschise, #opendataday), indică faptul că datele deschise reprezintă o prioritate a mesajelor Guvernului României pe Twitter.

@guv_ro

– Ministerul de Externe al României @MAERomania  

Ministerul român al Afacerilor Externe și-a lansat contul de Twitter la 1 noiembrie 2009, iar după doi ani de mesaje postate zilnic au urmat alți doi ani de postări ocazionale. Cu toate acestea, 2014 a fost un punct de cotitură în activitatea Ministerului pe Twitter. @MAERomania a devenit un utilizator foarte activ, dinamic și interactiv, fiind în prezent principalul canal de diplomație digitală al României, transmitând mesaje în special în limba engleză, dar și în alte limbi străine, în funcție de context. Activitatea constantă a contului include utilizarea de imagini, clipuri video, hashtag-uri și interacțiuni cu reprezentanți ai instituțiilor naționale și internaționale, ai organizațiilor non-guvernamentale și ai societății civile. @MAERomania este un utilizator foarte bine conectat cu instituțiile omoloage, urmărind pe bază de reciprocitate 37 de alte conturi.

@MAERomania

Accesați analiza completă.

O caracteristică foarte interesantă a raportului din acest an este faptul că sunt oferite și 10 postări de tipul ”guest blog post” din partea ministerele de externe ale Statului Israel, Lituaniei, Poloniei, Rusiei, Ucrainei, Sloveniei, Peru, precum și din partea Guvernul Croației și Serviciul European de Acțiune Externă: http://twiplomacy.com/blog/

Studiul Twiplomacy este realizat de compania globală de comunicare și relații publice Burson-Marsteller și, în cuvintele lui Donald A. Baer, Președinte și CEO, ”oferă perspective valoroase despre practicile și nevoile de comunicare ale liderilor din întreaga lume.”

 

You Might Also Like

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *